Is Airbnb betrouwbaar?

Hoe een Airbnb review te decoderen?

De goede, de slechte, de ronduit vervelende … Airbnb-reviews kunnen variëren van sci-fi fantasieën tot dystopische nachtmerries, dus is Airbnb betrouwbaar? Hier volgt een gezonde manier om de informatie te krijgen die je nodig hebt voordat jij je volgende huurperiode boekt.

Vakantieverblijven zoals Airbnb kunnen je geld besparen bij overnachting en bieden een comfortabele thuisbasis op je  vakantiebestemming. Maar het kan een uitdaging zijn om door de Airbnb-beoordelingen te navigeren wanneer de gemiddelde Airbnb-score maar liefst 4,7 van de 5 sterren is, volgens een recente studie van Georgios Zervas, een assistent-professor in marketing aan de Questrom School of Business van de Boston University. Dat is een verrassend hoog aantal in vergelijking met hotelrecensies op TripAdvisor, waar de gemiddelde beoordeling slechts 3,9 van de 5 sterren is voor hotels met meer dan 100 beoordelingen, wat uit een Cornell-enquête naar voren kwam.

Zervas vermoedt dat er een psychologische component in het spel is. “Mensen voelen zich misschien slecht omdat ze een negatieve beoordeling achterlaten omdat ze weten dat veel hosts Airbnb gebruiken om hun inkomen aan te vullen en hun gezin te helpen ondersteunen”, zegt Zervas.

Airbnb_betrouwbaar_logo_reiseditie

Sommige Airbnb-klanten kunnen ook aarzelen om een ​​negatieve beoordeling te schrijven omdat ze bang zijn voor repercussies. “Gastheren beoordelen ook gasten, en toekomstige gastheren kunnen elke beoordeling die u verlaat zien”, zegt Emily McNutt, een redacteur bij ThePointsGuy.com. Vertaling: “als u een vernietigende recensie schrijft, is een toekomstige gastheer misschien minder geneigd om u in zijn huis te verwelkomen”, zegt McNutt.

Nog een reden waarom Airbnb-beoordelingen zo hoog zijn? Voor veel mensen is het moeilijk kritisch te zijn op iemand die ze hebben ontmoet en hebben leren kennen, zelfs als ze een slechte ervaring hadden. “Als je een restaurant beoordeelt op Yelp, heb je het niet direct over de eigenaar, maar op Airbnb zeg je in feite net zo veel over de host als je de woning beoordeelt,” zegt McNutt.

Met het krediet van Airbnb is uit een recent onderzoek van Consumer Reports gebleken dat 92% van de Amerikanen die een thuisdelingsservice hebben geboekt, zegt dat ze dit waarschijnlijk wel of heel waarschijnlijk zullen doen, en fans zeiden dat Airbn thuisblijf reizen authentieker en betaalbaarder maken.

Als je van plan bent in een Airbnb te verblijven, wil je  eerst de beoordelingen van gasten bekijken voordat je een reis boekt. Maar omdat de beoordelingen op de website zo hoog zijn, is het belangrijk om kritisch te zijn bij het lezen van beoordelingen.

Voer deze stappen uit om beoordelingen van gasten accuraat te interpreteren en een geweldige Airbnb te vinden!

1. Lees de omschrijving van de Airbnb goed

Lees voordat je leest wat gasten te zeggen hebben de beschrijving van de accommodatie (onder “over deze aanbieding”) om te zien wat de gastheer beloofde te bieden. “Als een gast zich beklaagt over het geluidsniveau, maar de gastheer zei dat het huis zich in een drukke buurt bevond, is het niet de schuld van de gastheer dat de gast niet tevreden was”,  zoals Johan zou zeggen: “Da’s logisch”

2. Neem de reviews met een korrel zout

Beoordelingen die ronduit lof over het eigendom of de gastheer hebben, zijn niet erg handig bij het evalueren van waar je zou willen verblijven. Met andere woorden, je moet op zoek gaan naar beoordelingen die over specifieke aspecten van het het huis gaan, zoals netheid, geen overdreven beoordelingen die algemene complimenten geven, zoals ‘geweldige plek!’ Of ‘perfect appartement’!

3. Focus op objectieve problemen

Sommige klachten van gasten wijzen op geldige problemen met een accommodatie, maar sommige dingen komen gewoon neer op persoonlijke voorkeur. Bijvoorbeeld: “als een gast zegt dat het internet kapot is gegaan en de host is op de hoogte gebracht en niet geprobeerd heeft het te repareren, dan is dat een probleem”. Negatieve opmerkingen over de inrichting van het huis, bijvoorbeeld, zouden niet zoveel uit mogen maken voor je. (Je koopt tenslotte niet de plek hé.)slechte_review_air_bnb_reiseditie

slechte review op Airbnb ?

4. Vermijd agressieve gastheren

Met de Airbnb-website kunnen hosts publieke reacties op gastbeoordelingen plaatsen en hoe gastheren communiceren met gasten is een indicatie van hoe de gastheer zich tijdens je verblijf zou kunnen gedragen. Je wilt een gastheer vinden die respectvol is – iemand die gasten bedankt voor het schrijven van suggesties in plaats van de persoon aan te vallen vanwege het wijzen op verbeterpunten.

Bij het uitchecken van een kamer met 1 slaapkamer in Rotterdam, met 4 sterren, merkte ik dat de gastheer vijandige antwoorden schreef als gasten constructieve kritiek boden; dat is zeker niet iemand van wie je zou willen huren.

5. Geef credits wanneer de verhuurder iets goed oplost

Er kunnen problemen ontstaan ​​die buiten de controle van de gastheer liggen; bijvoorbeeld, de stroom valt uit in het gebouw, de vaatwasser breekt of de droger start niet. In die gevallen is het van belang hoe de eigenaar de situatie heeft afgehandeld. Als een gast bijvoorbeeld in een recensie zegt dat het internet is afgesloten maar de huisbaas onmiddellijk heeft gereageerd en contact heeft opgenomen met het kabelbedrijf om het te repareren, is er geen schade aangericht; in feite is dat het teken van een goede gastheer. Probeer dus bij het lezen van beoordelingen van gasten te beoordelen of de host toegankelijk en responsief is wanneer er problemen opduiken.

Foto van woonkamer keuken airbnb en logo airbnb

6. Graaf dieper als je sceptische reviews ziet

Sommige gasten zijn niet te behagen en veel van deze mensen zullen negatieve beoordelingen schrijven, ongeacht hun ervaring. Als iemand daarom een ​​overdreven strenge beoordeling achterlaat op een woning met relatief hoge kijkcijfers, klik je op het profiel van de persoon om te zien welke beoordelingen de gast heeft ontvangen van hosts in het verleden. Als iemand consequent slechte beoordelingen van hosts heeft, kun je het beste de mening van die persoon negeren wanneer je beslist waar je wilt verblijven.

Bestemmingen per continent

Noord-Amerika

Zuid-Amerika

Europa

Azië

Afrika

Oceanië